Skip to main content

HR
EN
DE
IT
ES
FR

HR
EN
DE
IT
ES
FR
search

HR
EN
DE
IT
ES
FR

HR
EN
DE
IT
ES
FR
search

POVRATAK PREDSTAVE ,,MLADEŽ BEZ BOGA” BORUTA ŠEPAROVIĆA

Obnova predstave Mladež bez Boga, pet godina nakon premijere u Zagrebačkom kazalištu mladih (veljača 2019)., dolazi u vrijeme kada su se mnoge od tendencija i problema koje predstava istražuje, dodatno produbile u stvarnom svijetu. Ova suvremena post-dramska interpretacija romana Ödöna von Horvátha, koja je također inspirirana djelima Franca Bifa Berardija, odražava današnju Europu suočenu s nihilizmom, socijalnim darvinizmom, bijelim kršćanskim identitetom i ekstremnom digitalnom generacijom.

Riječ je o autorskom projektu osnivača Montažstroja, Boruta Šeparovića, koji je u Mladeži bez Boga stvorio potresnu sliku mladosti izgubljene u tehnologiji i društvenom sistemu koji ne nudi nikakve odgovore, već svojom usredotočenošću na potpuno lažne vrijednosti u mladima budi otpor koji vodi u pokolj. Predstava nastala u koprodukciji ZKM-a  i Montažstroja  vraća se na repertoar kao i dalje nevjerojatno aktualna, društveno angažirana, provokativna pa i brutalna.

Mladež bez Boga na sceni je ZKM-a ponovo od 26. do 28.siječnja te tijekom veljače i ožujka, a ulaznice možete kupiti ovdje.

Predstava je od premijere naišla na odličan prijem publike i kritike. Izrazito izvedbeno zahtjevan komad, u promatraču nužno budi istinsku jezu nad mišlju da negdje u nekoj školi neki mladi čovjek pomišlja na masovni pokolj. U Šeparovićevoj režiji predstava preispituje raspad humanističke ideje zajednice, opsesiju samopromocijom i novom radikalizacijom, tematizira pitanja odgoja, obrazovanja i društvenog utjecaja fašizma na mlade, pružajući snažnu kontekstualnu važnost u trenutnom društvenom i političkom kontekstu.

Uoči ponovnog postavljanja na scenu redatelj Boris Šeparović smatra da Mladež bez Boga više nego ikad odražava stvarnost u kojoj živimo, služeći kao snažna kritika društvenih trendova i izazova s kojima se suočava suvremena mladež.

„Omogućuje publici da preispita svoje stavove i razumije dublje uzroke radikalizacije i nasilja u društvu. Digitalizacija i društvene mreže doprinijele su povećanju osjećaja otuđenosti i izolacije među mladima, često rezultirajući mentalnim oboljenjima kao što su depresija i anksioznost. Ovo odražava ključne teme predstave  Mladež bez Boga, one o usamljenosti i otuđenju mladeži u modernom društvu, što reflektira pesimističnu stvarnost, potaknutu globalnim događajima i osobnim tragedijama“, tumači redatelj.

Boruta Šeparovića zamolili smo i za analizu događanja u ovih pet godina od kada predstava nije igrala. Je li predstava i dalje sredstvo za promišljanje o problemima našeg vremena?

„Nažalost, možemo naglasiti njenu kontinuiranu relevantnost. Kao da je danas rađena. Pandemija COVID-19 dodatno je pogoršala mentalno zdravlje mladih. Izolacija i ograničene socijalne interakcije tijekom pandemije pojačale su unutarnje borbe i društvene pritiske s kojima se suočavaju mladi likovi u predstavi. Porast vršnjačkog nasilja, depresije, uzrokovano promjenama u društvenim normama i utjecajem interneta, odražava surovost i agresiju koja se istražuje u predstavi. Ovo ukazuje na složene društvene dinamike i promjene u ponašanju mladih. Rast desnog populizma i politička polarizacija nalaze i dalje odjek u temama predstave koje se tiču fašizma i njegovog utjecaja na mlade“, kaže Šeparović.

Mladež bez Boga nastavlja biti relevantna u svjetlu političkih i društvenih promjena u Europi, koje potiču radikalizaciju i manipulaciju u društvu. Obnova predstave dolazi u trenutku kada su se u svijetu dogodili mnogi slični incidenti. Uočljiv je obrazac gdje su mladi počinitelji izvodili teške napade, često u obrazovnim ustanovama, a neki su bili inspirirani ranijim tragičnim događajima ili pokretima na internetu.

„Izbjeglička kriza i promjena stavova prema izbjeglicama i danas reflektiraju globalne krize i njihov utjecaj na nacionalni identitet i suverenitet. Ekonomski i društveni izazovi, poput integracije izbjeglica i ekonomskih problema, potenciraju rast nacionalizma i radikalizma, što se također istražuje u predstavi. Situacija s desničarskim političkim strankama poput AfD-a u Njemačkoj i sličnim strankama diljem Europe odražava političku polarizaciju, a ti izazovi s kojima se suočavaju liberalne demokracije su u srži predstave“, dajući nam ovu analizu, Šeparović podsjeća i na mučnu statistiku brutalnih pokolja koji su već u našem najbližem susjedstvu:

2018, Kerč, Rusija: Vladislav Rosljakov izveo je masovno ubojstvo u koledžu, inspiriran masakrom u Columbineu, ubivši 20 ljudi i ranivši više od 50, prije nego što je počinio samoubojstvo. Snimka nadzorne kamere prikazuje ga s oružjem i odjećom s natpisom “NENAVISTʹ̱” (“MRŽNJA”).

2019, Christchurch, Novi Zeland: Brenton Harrison Tarrant, inspiriran rasističkim i antiimigrantskim uvjerenjima, izveo je napad na džamije. U napadu je ubijeno 51 ljudi, a 49 je ranjeno. Napad je također povezan s rastom islamofobije, a smatra se najsmrtonosnijim masovnim ubojstvom u modernoj povijesti Novog Zelanda.

2019, Brześć Kujawski, Poljska: Bivši učenik škole, na psihijatrijskom liječenju, izveo je napad u školi. Ranio je dvije osobe, uključujući 11-godišnju djevojčicu i jednu ženu.

2021, Selevac, Srbija: Četrnaestogodišnja učenica napala je svoju nastavnicu matematike ozlijedivši je nožem.

2021, Slovenija: Dvadesetogodišnji mladić planirao je više ubojstava iz osvete, inspiriran američkim slučajevima.

2021, Kazan, Rusija: Ilnaz Galjaviev izveo je pucnjavu u školi, ubivši devet osoba. Ubio je devet učenika i nastavnika, te ranio još dvadeset troje u svojoj bivšoj školi.

2021, Perm, Rusija: Timur Bekmansurov izveo je masovnu pucnjavu na sveučilištu, rezultirajući sa šest smrtnih slučajeva. Napad je rezultirao smrću šest osoba i ranjavanjem 47 ljudi.

2022, Uljanovsk, Rusija: Ruslan Akhtyamov izveo je pucnjavu u vrtiću, ubivši tri osobe.

2022, Iževsk, Rusija: Artem Kazantsev izveo je masovno ubojstvo u školi, inspiriran Columbineom. Izvršio je masovno ubojstvo koje je rezultiralo smrću 17 osoba, uključujući 11 učenika u dobi od 7 do 15 godina, dvoje učitelja i dvoje odraslih. Dodatne 23 osobe su ranjene.

2023, Zagreb, Hrvatska: Mladić s mačetom ušao u gimnaziju, izazivajući uzbunu.

2023, Nashville, SAD: Audrey Elizabeth Hall, izvela je napad u školi, ubivši šestero ljudi, uključujući troje djece.

2023, Beograd, Srbija: Kosta K. izveo je masovno ubojstvo u školi. ubio je osmero djece i zaštitara, te ranio šestero učenika i nastavnicu.

2023, Brjansk, Rusija: Alina Afanaskina izvršila je napad u školi i potom počinila samoubojstvo. Dvije osobe su ubijene, uključujući Afanaskinu, a pet ih je ranjeno, od kojih su dvije u teškom stanju.

2023, Prag, Češka: David Kozak izveo je masovno ubojstvo na sveučilištu, inspiriran prethodnim napadima. usmrtivši 14 i ranivši 22 osobe, uključujući svoje vršnjake i kolege.

„Svi ovi događaji odražavaju ključne teme predstave, kao što su nasilje, radikalizacija mladih, utjecaj medija i digitalne kulture, te posljedice obrazovnog i socijalnog okruženja. Predstava koristi dekonstrukciju i dokumentaristički pristup kako bi istražila pitanja vezana za obrazovanje, tehnologiju i fašizam u neoliberalnom društvu, te postavlja ključno pitanje koje se tiče svih nas: Što da se radi kada se čini da se ništa ne može učiniti?“, zaključuje redatelj Borut Šeparović.