PREDSTAVA ,,SIN, MAJKA I OTAC SJEDE ZA STOLOM I DUGO ŠUTE” OBILJEŽILA DODJELU 49. DANA SATIRE OSVOJIVŠI PET NAGRADA
Svečanom dodjelom nagrada za najbolja umjetnička ostvarenja u utorak, 17. lipnja 2025. u Kerempuhu zatvoreni su 49. Dani satire Fadila Hadžića, a predstava Zagrebačkog kazališta mladih Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute obilježila je dodjelu osvojivši čak pet nagrada.
Ocjenjivački sud je radio u sastavu: Bojana Gregorić Vejzović (glumica) – predsjednica; Espi Tomičić (književnik i dramaturg) i Bojana Radović (novinarka i kazališna kritičarka “Večernjeg lista” – članovi.
Mladi žiri radio je u sastavu: Dorian Zovko – predsjednik; Tin Boršić, Hannah Čokić, Kate Kuko, Marija Tomašković – članovi.
Velika nagrada „Večernjeg lista“ za najbolju predstavu u cjelini dodjeljena je predstavi „Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute“ u režiji Aleksandra Švabića i produkciji Zagrebačkog kazališta mladih.
Priča je to koja počinje kao distopija: u očekivanju apokalipse država traži od roditelja da se izjasne koje bi svoje dijete poveli u sklonište, dakle jedino spasili. Kada smo na premijeri prvi puta gledali ovu predstavu zadivio nas je način na koji je autor distopiju pretvorio u priču o obitelji koja je pred nama na sceni. Danas već strahujemo je li on bio prorok, jer svijet u kojem živimo svakim je danom, svakom ispaljenom raketom, svakim lansiranim dronom sve bliži totalnoj katastrofi. No, drama “Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute” apokalipsu drži u pozadini, a gledatelje očarava točnošću dijagnoze koju je postavila društvu u cjelini i obitelji koja je nukleus svakog društva, i članovima te obitelji koji nam svojim životima pokazuju puteve kojima se kreću i naše egzistencije, kojima vladaju i naši osobni strahovi. A način na koji cijela autorska i nevelika, ali moćna glumačka ekipa donosi tu priču razlog je što je ova nagrada dodijeljena upravo ovoj predstavi.
Nagrada mladog žirija za najbolju predstavu dodjeljena je predstavi „Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute“ u režiji Aleksandra Švabića i produkciji Zagrebačkog kazališta mladih.
U današnjem „grandioznom“ vremenu, kad kazalište iznova pokušava pronaći nove efekte kako bi ponovno zadivilo te privuklo nove gledatelje, Martinić piše dramu koja nas vraća na ono osnovno, dijalog. Uz minimalističku scenografiju te mali broj glumaca, publika ima osjećaj kao da i sama pripada predstavi. Drama gradacijski donosi osjećaj napetosti i nesigurnosti, a oštri, britki i izravni dijalozi dokazuju kako je riječ, još uvijek, u kazalištu najbitnija. Sjajne glumačke izvedbe, među kojima se posebno izdvaja Doris Šarić Kukuljica, ostavljaju svakoga bez teksta i potiču na duboko promišljanje o vlastitim emocijama. Predstava u režiji Aleksandra Švabića u sebi ne sadrži izravni humor, ali kombinacijom odličnog teksta i vrhunskih glumaca, ova drama pokazuje kako nije puno potrebno da jednu iznimno tešku temu učinimo satiričnom i smiješnom.
Nagradu Fadil Hadžić za najbolji tekst osvojio je Ivor Martinić za dramu “Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute”, Zagrebačkog kazališta mladih u režiji Aleksandra Švabića.
Ovo je drama koju prvo treba pročitati, tek zatim pogledati. Drama je to koja se koncentrira na čisti dijalog, jer se jedina didaskalija koju autor upućuje redateljima koji će se tek baviti njegovim djelom nalazi u naslovu. Sve ostalo je slobodno i ta sloboda u pravom smislu riječi dokazuje snagu ovog djela koje je nastalo zamalo anegdotalno. Autoru je naime život pod pandemijom u ruke donio upitnik u kojem je morao odgovarati na neka posve neočekivana pitanja. Iz toga se rodila ideja o nekom distopijskom svijetu u kojem roditelji moraju odgovorit na državni upit koje bi svoje dijete od njih nekoliko jedino spasili tj. poveli u atomsko sklonište u kojem nema mjesta za sve. Ta je ideja tek sjajan uvod u priču o obitelji, onom što ovog dramatičara zanima od početka karijere, priču o ljudima koji sa svim vrlinama i manama žive oko nas. I u nama. I treba li uopće reći kako je to i priča o onima koji još nisu izgubili sposobnost da vole i drugima pokažu tu ljubav? U bogatom opusu koji se izvodi svuda po svijetu, ovo je najzrelije djelo autora od kojeg još mnogo toga očekujemo.
Nagradu za najbolju žensku ulogu osvojila je Doris Šarić Kukuljica za ulogu majke u drami “Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute” Ivora Martinića, u režiji Aleksandra Švabića i produkciji Zagrebačkog kazališta mladih.
Kada glumci žele pohvaliti neku od izvedbi svojih kolega najčešće kažu: “To je veće i od glume” ili “Za ovo nije ni trebala glumiti”. Oba ta komplimenta mogu se izreći dobitnici Nagrade za najbolju žensku ulogu 49. Dana satire Fadila Hadžića. Ona ulogu majke igra duboko proživljeno, ali sa stotinu lica. Uloga je to u kojoj svatko u publici, barem na sekundu, može prepoznati vlastitu mamu; njenu brižnost i ljubav s jedne te umor, životna razočarenja i lagano odustajanje s druge strane. Njena majka je snaga obitelji iz ove kazališne priče, čak i kada se nalazi u nemogućoj situaciji da od svoje troje djece izabere ono koje će preživjeti apokalipsu.
Nagradu Sabrija Biser mladom glumcu do 30 godina osvojio je Luka Knez za ulogu sina u predstavi Ivora Martinića “Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute” Zagrebačkog kazališta mladih, u režiji Aleksandra Švabića.
Vjerovali ili ne, ovo obrazloženje sam već pisala, naravno za neku drugu ulogu, te stoga nije lako biti novinarka oko koje isti glumci iz godine u godinu postaju sve mlađi. No, šalu na stranu, unatoč mladosti on je svaku svoje nagradu i te kako zaslužio, a u ovoj predstavi je to posebno vidljivo, jer ovdje glumi uspješnog mladog čovjeka koji se vraća u roditeljski dom i traži odgovore na najteža pitanja. To se mora glumiti bez patetike, bez nervoze i nestrpljenja, pazeći na svaku nijansu nimalo lakih emocija, izvlačeći na površinu dubine vlastitih strahova i bez ograde ih ugraditi u predstavu koja dubinski razotkriva obitelji koje žive svuda oko nas.
